Térdelés térd artrózisával


A futás előnyeit senkinek sem kell bemutatni: erősíti az izmokat, növeli az erőnlétet, javítja a légzést és a keringést, szükség esetén segít csökkenteni vagy szinten tartani a testsúlyt, oldja a stresszt, elősegíti a jó alvást, és még hosszan sorolhatnánk.

az ízületek szimmetrikusan fájnak mi fáj a vállízületre

A futás azonban árthat is a térdnek, térdfájdalom és duzzanat alakulhat ki, ha nem megfelelő technikával, fokozatossággal, megfelelő talajon, illetve cipőben futunk. A térdízületi porc károsodása, kopása, illetve súlyosabb esetben a térd artrózisa fele olyan gyakori a rendszeresen futóknál, mint például azoknál, akik nem végeznek intenzív mozgást.

Így előzze meg a nagyobb bajt

Köztudott az is, hogy a futás ízületi kopás szempontjából kíméletesebb, mint például a futball vagy a súlyemelés, ahol gyakoribb az artrózis. Kutatók ezt a különbséget annak tulajdonítják, hogy a futás közben több szinoviális, ízületi folyadék termelődik, ami mintegy keni, védi, tisztítja és táplálja a porc szövetét.

duzzadt ujjak fájó ízületek a gélt befecskendezik az ízületbe

Ráadásul a futás egyenletesen terheli a térdízületet, erősíti a lábizmokat, miközben a futó nincs kitéve a gyakori irányváltások okozta sérüléseknek sem. Amikor valóban árthat a futás A futás jelentősen terheli az ízületeket, különösen a térdet, a térdelés térd artrózisával és a lábfejet.

Az évek előrehaladtával szinte nincs is olyan ember, akinél ne jelentkeznének különböző reumatológiai fájdalmak. A legtöbben ezen belül is a térdükre panaszkodnak, ami gyakran odáig fajul, hogy az illető már csak nagy szenvedésekkel tud lábra állni. Váradi Évaa Fájdalomközpont reumatológus főorvosa, az aktív fájdalomcsillapítás specialistája elárulja, hogy lehet véget vetni a kínzó fájdalomnak.

A futók legalább kétharmada szenvedett már el élete során fájdalommal, duzzanattal járó térdsérülést. Ezt azonban nem a futás, mint mozgásforma jellegzetességei okozzák, hanem sokkal inkább azok a hibák, amelyeket a térdelés térd artrózisával elkövethetnek. Bizony, árthat a futás, ha nem megfelelő bemelegítés után, ha nem arra alkalmas cipőben, ha rugalmatlan talajon például betonon végezzük, vagy ha nem tartjuk be a fokozatosság elvét, nem állítunk össze személyre szabott, betartható edzésprogramot.

térdelés térd artrózisával

Nagyon fontos, hogy felfigyeljünk azokra a jelekre, amelyek valamilyen eltérésre, a láb kiegyensúlyozatlan súlyeloszlására, egyenlőtlen terhelésére utalnak, például boka- vagy harántsüllyedésre, térdelés térd artrózisával a két láb közötti hosszeltérésre. Ezeket tanácsos minél előbb kezelni, gyógyászati segédeszközzel korrigálni — és nem csak a futók esetében!

Az is fontos, hogy, amennyiben fájdalmat, duzzanatot észlelünk, azokat vegyük komolyan!

Barangolás a fájdalom birodalmában

Első lépésként érdemes ilyenkor az edzés intenzitását csökkenteni, esetleg néhány napot térdelés térd artrózisával az edzésekből. Amennyiben nem történik javulás, vagy a tünetek ismét jelentkeznek, akkor mindenképpen forduljunk orvoshoz.

séta után a csípőízület fájdalma

Az ismétlődő jelleggel, krónikusan túlterhelt ízületben ugyanis létrejöhetnek nehezen kezelhető túlterheléses betegségek, vagy elindulhatnak nehezen visszafordítható elváltozások. Tippek a térdsérülések megelőzéséhez Ne csak fusson!

Néha azonban a térdkalács és a combcsont veleszületett alaki eltérései miatt alakulhat ki ez az állapot, amelyet nem mindig előz meg baleset térdelés térd artrózisával rossz mozdulat. Az első ficamot elég nagy valószínűséggel követi valamikor egy második, majd később további ficam, amely egyre gyakrabban fordulhat elő. Ezt  visszatérő recidív térdkalács ficamnak hívjuk. Ha a térdkalács kiugrik, akkor a legtöbbször a térdkalács porccal borított felszíne is sérülhet.

Legalább hetente egyszer szánjon időt más jellegű, a teljes izomrendszerét átmozgató, erősítő mozgásra is. Fontos az edzéssel terhelt izmok rugalmasságának megőrzése, az izmok passzív nyújtása, stretchingje.

a bokaízület 3. fokú deformáló artrózisa hogyan fáj a nagy lábujj ízülete

Forduljon szakemberhez! Az egyéni edzésterv összeállításához kérjen tanácsot személyi edzőtől, gyógytornásztól, szakorvostól!

  1. Az artrózis sokkhullám-kezelése
  2. Csípőízületi gyulladás a gyermekek kezelésében

Lassan, fokozatosan haladjon! Kerülje a túlerőltetést, arányosan emelje az edzések idejét és a megtett távot!

Térdízületi porckopás és egyéb nyalánkságok - Miért alakul ki és mit tehetünk ellene?

Biztosítsa két edzés között a megfelelő pihenőidőt szervezete számára! Szerezzen be jó futócipőt! A speciálisan futásra fejlesztett, a lábára tökéletesen illeszkedő cipő támasztja, védi a lábát, viselése csökkentheti a sérülésveszélyt. Ne maradjon el a bemelegítés és a nyújtás!

A térd ízületi kopásának fázisai

Edzés előtt az izmok felkészítése, bemelegítése, majd utána a levezető fizikai gyakorlatok ízületi fájdalmakhoz segít a sérülések elkerülésében. Táplálkozzon megfelelően! A futáshoz egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozásra, elegendő mg kalciumbevitelre is szükség van.